Bedrijfstraining

Bedrijven zijn altijd in ontwikkeling. Om ervoor te zorgen dat het hele personeel op één lijn zit kun je een bedrijfstraining gebruiken. Bij een bedrijfstraining kan er aandacht worden besteed aan diverse kenmerken die centraal staan in het bedrijf. Hierbij valt niet alleen te denken aan het bijhouden van kennis en expertise, maar ook aan een goede communicatie en omgang. Een bedrijf is immers niet alleen een zakelijk geheel, maar op de eerste plaats is het mensenwerk. Hoe je bedrijfstraining kunt inpassen in jouw onderneming lees je hier.

Een betere omgang

Bij samenwerking hoort communicatie en een goede sfeer, twee kenmerken waar het nog wel eens aan ontbreekt in een bedrijf. Als je het gevoel hebt dat medewerkers niet met elkaar praten en vooral met hun eigen zaken bezig zijn, wil je daar natuurlijk wat aan doen. Een goede communicatie zorgt ervoor dat alle processen in de organisatie soepel verlopen.

Om de samenwerking en communicatie te verbeteren kun je een training laten verzorgen door een specialist. Centraal hierbij staat dat mensen zich leren openstellen voor hun collega’s en dat ze beter met elkaar leren om te gaan. Door te focussen op een positieve samenwerking tussen collega’s zul je zien dat uiteindelijk de productiviteit er op vooruit gaat en er minder conflicten plaatsvinden.

Kennis voor iedereen

Een andere tak van bedrijfstrainingen gaat meer over het kennisgebied. Wanneer een onderneming volop in ontwikkeling is, zie je dat sommige collega’s de nieuwe stand van zaken beter oppakken dan anderen. Het doel is natuurlijk dat alle medewerkers voldoende kennis hebben om hun taken goed uit te voeren.

Een bedrijfstrainer kan daarbij helpen bijscholing te verzorgen. Een korte training kan al van enorme waarde zijn op de lange termijn. Door bijscholing gaat de productiviteit omhoog. Bovendien zal de communicatie tussen collega’s beter verlopen, omdat iedereen op de hoogte is van actuele informatie en technieken.

Bedrijfstraining zijn er in verschillende soorten en maten. Bij sommige bedrijven is er behoefte aan training op het gebied van omgang en communicatie. Bij andere bedrijven wordt er tijdens een training een focus gelegd op leidinggeven en delegeren. Wat je tegenwoordig ook steeds vaker ziet is dat er cursussen mindfulness op de werkvloer worden gegeven. De werkvloer kan een omgeving zijn met veel spanningen en stress. Zo’n training kan ervoor zorgen dat mensen weer op hun plek zijn. Maar de vraag is: hoeveel kost zo’n bedrijfstraining nu?

Kosten groepstraining

De kosten van een bedrijfstraining zijn afhankelijk van een aantal factoren. Zo kiezen sommige ondernemers ervoor om een training voor een hele groep werknemers in te plannen. Bij zulke trainingen gaat het voornamelijk over de communicatie tussen collega’s. Bij groepstrainingen kun je denken aan zo’n 300 euro per persoon. Let wel op: dit bedrag is slechts ter indicatie. In de werkelijkheid kan het hoger of lager liggen, op basis van de trainer of coach die je uitgekozen hebt.

Kosten individuele training

Bij individuele training kan er aandacht geschonken worden aan bijvoorbeeld leidinggeven. Sommige coaches zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van iemands competenties. Met andere woorden, wat kan een werknemer, en hoe kunnen deze krachten en vaardigheden worden uitgebouwd? Het voordeel van een individuele training is dat er per geval wordt gekeken wat het beste is, en dat een individuele werknemer een zeer persoonlijke behandeling krijgt. In dit geval kun je uitgaan van zo’n 400 euro per persoon voor een traject van meerdere sessies.

  • Teambuilding

    Naast de standaard groepstrainingen kun je ook een teambuilding dag boeken. Bij teambuilding leren medewerkers elkaar op een positieve manier kennen. Vaak gaat het dan om een teamuitje, maar ook op locatie kunnen teambuilding dagen worden georganiseerd. Bij teambuilding is het sterk afhankelijk van de inhoud wat de uiteindelijke kosten zijn.

  • Voordelen van een bedrijfstraining

    Als je op deze pagina bent terechtgekomen, vraag je je waarschijnlijk af wat het doel is van een bedrijfstraining en wat je er aan hebt. Steeds vaker is er bij bedrijven vraag naar bedrijfstrainingen. In de nieuwe werkstijl is er namelijk meer ruimte voor aandacht voor individuele werknemers. Ook vinden we het steeds belangrijker dat de sfeer op de werkvloer prettig is. Een bedrijfstraining is de ideale manier om dit voor elkaar te krijgen. Waarom dat zo is lees je in dit artikel.

  • Hou je bedrijf gezond

    Bedrijven willen graag gezond zijn. Dit kun je op verschillende manieren opvatten. Allereerst is het natuurlijk belangrijk om financieel gezond te zijn. Omzet draaien zonder afhankelijk te zijn van geldschieters. Ook is het belangrijk dat het personeel gezond is: minder gezondheidsproblemen betekent meer productiviteit. Als laatste kun je ook zeggen dat de werksfeer gezond moet zijn.

    Bedrijfstrainingen zorgen voornamelijk voor een gezondere werksfeer. Ze kunnen dit op verschillende manieren doen. Zo zijn er trainingen voor groepen, waarbij er de nadruk wordt gelegd op heldere communicatie en aandacht voor elkaar. Aan de andere kant zorgen teambuilding activiteiten dat medewerkers positiever met elkaar omgaan.

    Er zijn ook individuele trainingen beschikbaar. Bij zulke trainingen gaat een coach in gesprek met de individuele medewerker om achter zijn krachten en vaardigheden te komen. In sommige gevallen wordt er ook gekeken naar de leefstijl, zodat ook de gezondheid kan worden verbeterd. Bedrijfstrainingen zijn er dus in heel veel soorten.

  • Meer productiviteit

    Zoals je gelezen hebt is het doel van bedrijfstrainingen om een bedrijf gezonder te krijgen. De sfeer verbetert, en misschien zelfs de gezondheid van de medewerkers. Dit heeft als resultaat dat het bedrijf in zijn geheel gezonder wordt. Immers, je zult aan de productiviteit merken dat de bedrijfstraining een goede investering is geweest. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus kijk vooral rond en beslis waar jij het meeste voordeel uit kunt halen.

Bedrijfstraining op locatie, ideaal

Gezonde werknemers en een prettige werksfeer, het zijn twee dingen waar menig ondernemer voordeel uit kan halen. Laat dit nu precies zijn waar een bedrijfstraining je bij kan helpen. Een bedrijfstraining is slechts een kleine investering maar zorgt op de lange termijn dat het personeel effectiever werkt. Meestal wordt een bedrijfstraining op locatie geven. Dit houdt in dat er een coach of specialist langskomt die één of meerdere dagen advies geeft of activiteiten organiseert. Lees verder en je zult er achter komen of een bedrijfstraining op locatie iets voor jou is.

Uiteenlopende voordelen

Bedrijfstrainingen zijn er in uiteenlopende soorten, maar de voordelen zijn algemeen: de productiviteit wordt er door verhoogd, en vaak wordt de werksfeer er ook een stuk beter op. Bedrijfstrainingen op locatie kunnen actief in hun aard zijn, maar er kan ook worden gewerkt aan communicatie en persoonlijke vaardigheden.

Bij een actieve bedrijfstraining (zoals fitness) merk je al gauw het volgende: medewerkers krijgen meer energie, worden minder snel ziek, en er ontstaat meer saamhorigheid op de werkvloer. Die saamhorigheid vindt je ook terug bij trainingen waarbij het om communicatie gaat. Of wat te denken van een teambuilding activiteit? Dé manier om de neuzen van het hele team dezelfde kant op te laten steken. Er zijn ook bedrijfstrainingen op individueel niveau, waarbij medewerkers leren hun krachten en kwetsbaarheden beter te erkennen. Zo zijn bedrijfstrainingen bijzonder uiteenlopend.

Indicatie van kosten

Door het uiteenlopende karakter van bedrijfstrainingen is het moeilijk een schatting te geven van de kosten. Het voordeel van een bedrijfstraining op locatie is wel dat er geen plek afgehuurd hoeft te worden. Het enige waar je dan voor betaalt is de coach of trainer zelf. In dit geval kun je uitgaan van een paar honderd euro per persoon. Een kleine investering die zich vrijwel direct uitbetaalt.

Verder lezen: